Kriza kao prilika za promjenu

Svaki veliki problem uzrokovan unutarnjim ili vanjskim faktorima, a koji se ne rješava, može dovesti do krize u poduzeću. Veličina problema i veličina krize uvjetovana je našom sposobnošću da se s time suočimo.

Poznato je da: „Za nesposobne ljude svaki je problem kriza, a za sposobne svaka kriza je izazov.“

U poslovanju malih i srednjih poduzeća, kriza je sve ono što može prouzročiti iznenadnu i ozbiljnu štetu poslovanju, zaposlenima, ugledu i financijskim rezultatima poduzeća. Kriza može biti raznih vrsta, veličina i oblika. Krize mogu biti međusobno povezane i jedna može izazivati drugu ili više njih.

U daljnjem tekstu fokus nam je malo i srednje gospodarstvo i kako bi se sudionici istoga tog gospodarstva trebali pripremiti za nadolazeću krizu, o kojoj svi pričaju, a malo njih se konkretno i priprema.

Kriza kod malih i srednjih poduzeća može se definirati kao: „Nagla ili postupna negativna promjena ili neki iznenadni šok u poduzeću, a donosi ju neki ozbiljan problem izvana (ili iznutra) koji treba odmah riješiti“.

Vanjska i Unutarnja kriza

Vanjska kriza nastupa zbog poremećaja na makroekonomsko-financijsko-političkom tržištu („poslovnoj areni“) koja može, a i ne mora, zahvatiti malo ili srednje poduzeće. Unutarnja kriza, koja nastaje zbog organizacijske disfunkcionalnosti, se mora rješavati „vatrogasnim mjerama“ koja traju sve dok se problem ne riješi.

Da se ne bismo doveli do problema, moramo osvijestiti i uočiti prve znakove koji se mogu pojaviti i to u obliku:

  • gubitka tržišta (koji izaziva pad prihoda, gubitak postojećih kupaca te nemogućnost dobivanja novih kupaca),
  • problema u proizvodnji kroz neispravan proizvod ili kašnjenja u isporukama, nedovoljno sirovine i materijala za proizvodnju, koja se reflektira na krajnji, finalni proizvod.
  • najvidljiviji problemi su oni financijske prirode – prekomjerno zaduživanje radi rasta ili nemogućnost refinanciranja postojećih, skupih obveza, krediti koji se ne mogu vraćati ili smanjenje prihoda koje onemogućava plaćanje svojih obveza.
  • problem novčanog tijeka ukazuje da nešto ne štima. Ako se dogodi poremećaj cash flow-a (novčanog tijeka), kriza je pokucala na vrata poduzeća, a da nismo svjesni. 

upoznavanje s „kriznim signalima

Moramo se osvijestiti i upoznati se s „kriznim signalima“. Preduvjet je uključivanje svih  razina menadžmenta, ali i svih zaposlenika. Jer, krizu će iznijeti cijela organizacija, ne dijelovi ili pojedinci. Cijela organizacija mora biti uključena.

Kriza uvijek u konačnici djeluje kroz značajno povećanje troškova i kroz smanjenje prihoda.  Kupci počinju smanjivati ili otkazivati narudžbe, banke prestaju, prestaje se plaćati već isporučena roba što posljedično dovodi da poduzeće ne može plaćati svoje obveze, zaposlenicima počinje kasniti plaća ili sve češće izostaje, nastaje panika u poduzeću. Zaposlenici su u panici i ugovori o tehnološkom višku ili sporazumni raskidi ugovora o radu se pripremaju. Neki pak i sami odlaze.

U Hrvatskoj je sve češći slučaj te smo svjedoci da su mala i srednja poduzeća prepuštena sami sebi.

Koja je uloga menadžmenta u kriznom razdoblju?

Nema ispravnog i jedinstvenog savjeta kako reagirati i prije nego kriza/recesija nastupi. Ipak za sva poduzeća u krizi mogu vrijediti opća pravila brzog djelovanja:

  • djelujte brzo i fokusirano,
  • motivirajte ljude da izdrže teške trenutke (preuzmite ulogu lidera, motivatora i psihologa), 
  • ponašajte se odgovorno (prema kupcima, dobavljačima, zaposlenima, bankama, državi),
  • savjetujte se s onima koji su krizu prošli i izašli iz nje još jači,
  • mislite dugoročno, kriza će ipak proći.

Nužan je menadžment kontinuiranih promjena i unapređenja. Stavlja se fokus na kontinuitet. I kad je dobro, promjene su nužne. Jer kad jednom „opali“, izvana ili iznutra, bit će kasno.

Stara kineska poslovica kaže: „Misliš li godinu dana unaprijed, posadi rižu, planiraš li deset godina, posadi drvo, planiraš li za stotinu godina – odgajaj ljude”.

Okružite se ljudima koji nesporno, na visokoj razini svoje poslovne, emocionalne, socijalne inteligencije vješto znaju upravljati organizacijama, i kad je sve dobro i kad se sprema sivilo ili crno. Osigurajmo kompetencije i dođimo pravovremeno do ispravnih informacija. Uključimo sve ključne aktere iz svog mikro i makro okruženja i potaknite ih na promjene. Podržimo i promovirajmo samo izvrsnost i nadolazeća kriza će se znatno lakše prebroditi.

Poduzeća trebaju reagirati danas. Ne sutra, sutra je već kasno.

Cijeli tekst je objavljen na:
http://www.poslovni-savjetnik.com/blogovi/boris-sruk-kriza-kao-prilika-za-promjenu-fokus-na-mala-i-srednja-poduzeca

2 thoughts on “Kriza kao prilika za promjenu

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *