Strah od strateškog ili financijskog partnera

Kako se riješiti straha od strateškog ili financijskog partnera

“Čestitam ti na prodaji poduzeća”, rekao je dugogodišnji mentor jednom poduzetniku u Hrvatskoj, samo dan nakon što poduzetnik potpisao papirologiju za prodaju poduzeća stranom investicijskom fondu, i dodaje mu “Sad se pripremi za depresiju“. Strah od prodaje poduzeća nije ništa nepoznato i do sad neviđeno, samo ostaje pitanje: jeste li vi spremni za taj pothvat?!

Naravno, ovo je točno i realno samo onda kad niste odradili „domaći rad“ i pravovremeno se pripremili za taj stresni dio života – prodaje poduzeća ili puštanje u vlasništvo novom partneru.

Vrijeme za prodaju poduzeća

Vrijeme prodaje poduzeća je ključna stvar, od trenutka kad ste se odlučili za prodaju poduzeća do zaključenja ugovora i isplate ugovorenog iznosa. Ne postoji idealno vrijeme, ali se smatra da je najisplativije prodati onda kad je biznis na svom vrhuncu.

Što ako dođe do pada tržišta ili gubitaka kupaca? To može biti drugi razlog za prodaju. Onaj treći, sveprisutniji razlog, je zasićenje poslom i umor od svih poslovnih aktivnosti, ali i neimanje odgovarajućeg nasljednika koji bi nastavio s poslovanjem.  Sve su ovo opravdani strahovi od prodaje!

Što je to strah od prodaje poduzeća?

Gdje treba tražiti kupce? Ne postoji baš neko određeno pravilo i uvelike ovisi o području u kojem poduzeće posluje. Jedno od ključnih (poželjnih) pravila je „pustiti glas na tržištu“. Prvo, suptilno i tiho preko poznatih puštate glas.

U slučaju angažmana poslovnog savjetnika, taj glas ulazi u svoje korito i glas prerasta u dokumentirati proces prodaje poduzeća. Ono što je bitno u tom procesu, sve aktivnosti se trebaju dokumentirati.

Naravno, taj stres se može minimizirati i u nastavku ćemo identificirati i opisati neke od strahova povezanih s prodajom poduzeća kako bi vlasnik mogao uživati u „poslovnom životu“ punim plućima. Neki od strahova koji mogu spriječiti uspješnu prodaju:

  1. Učite iz iskustava drugih. Postoji malo literature o iskustvima poduzetnika nakon izlaska. Isto tako, možda želite kontaktirati osobe iz vašeg okruženja koje su prošle kroz prodaju. Odvedite ih na ručak i pitajte ih o njihovim iskustvima.
  2. Prihvatite da će to biti proces ponovnog otkrivanja. Prodaja vašeg poslovanja može biti vrhunac vaše karijere. Prije nego što potpišete dokumente, uvjerite se da ste svjesno prihvatili da će to biti proces tranzicije i ponovnog otkrivanja i da neće uvijek biti lagano. Žalost (zbog prodaje poduzeća) i zanošenje (zbog financijske injekcije od prodaje) mogu biti dio vašeg putovanja, a povratak na “stare staze“ može potrajati dulje od očekivanog.
  3. Izradite „plan igre“ za prvih šest mjeseci. Razmislite o tome kao o drugoj strani planiranja uspjeha. Iako ne možete planirati svoj put da ide u smjeru „kao po špagi“, ne želite se probuditi dan nakon prodaje poduzeća s negativnom misli: “U redu, što sad?” Preporučujem razvoj jednostavnog „plana igre“ za prvih šest mjeseci nakon izlaska, s tri do pet područja fokusiranja. Na taj način stvorit ćete strukturu i plan nakon prodaje poduzeća. Bit će vam lakše.
  4. Pridružite se zajednici ili udrugama za promicanje znanja. Mnogi poduzetnici zanemaruju psihičke prednosti svojih poduzeća, osobito osjećaj zajedništva i svrhe. Iz tog razloga preporučujem da se pridružite zajednici ili grupi vršnjaka ili nekoj neprofitnoj udruzi. Još bi bolje bilo pronaći skupinu koja je prošla kroz iskustvo prodaje poduzeća (npr. CEPOR-ov Klub obiteljskih poduzeća).
  5. Uzmite profesionalnog poslovnog „trenera“. U vrijeme kada je većina ljudi usredotočena na vaše poslovanje ili na izračune koliko će zaraditi nakon kupnje vašeg poduzeća, vi želite imati nekoga u vašem timu koji vas može zastupati, djelovati kao „misaoni partner“ i pružiti vam smjernice i strukturu kroz tranziciju. Pronađite nekoga tko je ili prošao kroz ovaj proces ili pomogao drugima kroz njega.
  6. Izbjegavajte previše promjena odjednom. Ne želite bio dio priče: „Nakon što sam prodao svoj posao, prodao sam svoj dom, zaljubio sam se, preselio se na Hvar ili u Istru, i to sve u nekoliko mjeseci. U retrospektivi, to je bilo previše promjena odjednom. Ta brzina protrese identitet i jednostavno nije zdrava. Prodaja i odlazak iz vašeg poduzeća je dovoljna velika i bitna promjena. Preporučujem vam da čekate šest mjeseci na bilo kakve veće promjene.
  7. Budite znatiželjni i istražujte. Nakon godina intenzivnog usredotočenja na izgradnju vašeg poduzeća, možete se osjećati čudno i „prividno spremni“ te otvoreni za nove mogućnosti. Umjesto da se borite „što napraviti“, pokušajte to razdoblje prihvatiti kao razdoblje istraživanja. Što vas zanima? Gdje želite biti? Poduzetniku je potrebno 5 do 7 godina da se vrati „u igru“ nakon prodaje svog poslovanja. Ali one godine između mogle bi biti najveće razdoblje rasta u vašem životu.

Što je sljedeće?

Prije prodaje poduzeća potrebno je riješiti se pomisli kako vaša djeca moraju nastaviti biznis, jer su ipak oni svoji ljudi. Odvojite emociju koju gajite prema svojem poduzeću i riješite se emocije koje imate prema sebi. Strah od prodaje podueća događa se jednom.

Kad to dvoje usuglasite, kad se jedno jutro probudite i osjetite da je sve u harmoniji, tada krenite u proces prodaje poduzeća, jer…rekli smo, vaš život s punim plućima tek tada kreće.

Razmislite!

Dio teksta objavljen je na:
https://lider.media/znanja/boris-sruk-sedam-savjeta-sto-napraviti-nakon-prodaje-poduzeca/

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *