Zašto je bitno (re)strukturirati se?

Bez obzira prema kojoj vrsti rasta je poduzeće orijentirano, realno je za očekivati da će to poduzeće ostvariti buduće ekonomske koristi. Rasti se mora. Ukoliko se poduzeće nađe u financijskim (ali i strateškim) poteškoćama, njegov daljnji opstanak ovisi o procesu restrukturiranja.

Poduzeća u Hrvatskoj zaostaju u provedbi procesa restrukturiranja i na taj način gube na kvalitativnom poboljšanju poslovanja. „Ubrzavanje privatizacije i provođenje restrukturiranja u državnim i javnim poduzećima te udovoljavanje strogim kontrolama državnih potpora dovest će do povećanja konkurentnosti hrvatskog gospodarstva na tržištu europske unije, ali i onom globalnom”, svakodnevne su riječi političko-društvene elite.

Brojni su razlozi zašto se pokreće proces restrukturiranja. To može biti želja za unapređenjem poslovanja, želja za povećanjem prodaje, zbog različitih poreznih razloga, osobnih razloga, ali i zbog prestiža. Restrukturirati se isplati i onda ako želimo promijeniti i poboljšati menadžment u svrhu daljnjeg rasta i razvoja. Obzirom da je pojam restrukturiranja nepopularan u poslovnoj zajednici, većina ga se boji pokrenuti. Ali, taj proces je nužan iz više razloga.

Pojam „Restrukturiranje“ – obnavljanje, preustroj, novi odnos prema poslovanju i organizaciji

Restrukturiranje je ponovno strukturiranje ili preustroj. Restrukturirati znači provesti ponovno strukturiranje odnosno preustrojavanje. Restrukturiranje se odnosi na značajne promjene na razini upravljanja poduzećem, poslovnim procesima, organizacijskoj strukturi, financijama, internim resursima ali i motivaciji zaposlenika.

Obično se govori o tri osnovne vrste restrukturiranja:

  1. strateško – obuhvaća promjenu vizije, strategije i dugoročnog usmjerenja poduzeća,
  2. financijsko – za poduzeća koja imaju problem s likvidnošću i servisiranjem dospjelih obveza,
  3. operativno – za poduzeća koja imaju problem s efikasnošću poslovanja.

Čarobna riječ koju koriste mediji, političari i razni menadžeri kada trebaju nešto napraviti u pogledu poboljšanja gospodarskih prilika, rasta gospodarstva ili unapređenja poslovanja u poduzećima jest restrukturiranje. Dobro zvuči, još ljepše izgleda kad je napisano, a da ne postoji dovoljna razina razumijevanja i znanje što to uopće znači. Koji su uopće preduvjeti da bi se „krenulo u restrukturiranje poduzeća“?

što to zapravo znači “restrukturirati se”?

Više puta smo čuli da je „vlasnik nezadovoljan rezultatima poslovanja“. Da je „Nadzorni odbor dao zadatak da se pripremi projekt restrukturiranja poduzeća i da dođe do preokreta“. Da je „poduzeće u gubitku i da se mora nešto učiniti”.

Znači, svi nešto žele, nezadovoljni su, nervozni i prenose nezadovoljstvo do zadnjeg radnika. Rješenje je jednostavno i svima znano: način rada treba drastično promijeniti i “razdrmati firmu” u svim segmentima. Od vrha do dna. Horinzotalno i vertikalno.

Vlasniku bi trebao: sagledati trenutno stanje poslovanja, savjetovati se, udahnuti duboko, prespavati i donijeti odluku, koja nosi sa sobom nepredvidiv ishod. Doći na jutarnji kolegij pred uži menadžment i priopćiti: drage kolege, krećemo. Odlučio sam! Da, dobro ste me čuli, krećemo s procesom restrukturiranja. Molim vas sve da mi se pridružite.

Da, restrukturiranje je proces koji dotiče sve vertikalne i horizontalne procese u poduzeću, ulazi u analizu podprocesa, ali ulazi se i u svaku aktivnost poslovanja. Zaokret, zar ne? Nužnost zbog preživljavanja i samoodrživosti.

Promjena stgrategije, ciljeva i filozofije

Provesti radikalan i složen proces promjene strategije, ciljeva i filozofije poslovanja te načina rukovođenja nije jednostavno. Unaprijediti tijek informacija po poduzeću, promijeniti organizacijsku i kadrovsku strukturu, dio su „folklora“ u koji se ulazi. Tog moramo biti svjesni.

Da biste uopće opstali na tržištu trebate značajno povećati kvalitetu svojih proizvoda, povećati njihovu konkurentnost, maksimalno smanjiti troškove nabave. Issto tako, utjecati na cijenu koštanja gotovog proizvoda, uložiti značajna sredstva u inovativnost novih proizvoda i biti poseban, biti jedinstven.

Unaprijediti tehnologiju i modernizirati procese (digitalizirati ih) koje donose dodanu vrijednost, motivirati zaposlenike, mijenjati menadžment koji nije spreman na promjene, neki su od ciljeva koje vlasnik zapisuje u svoju knjižicu koju zovemo “popisa želja”.

Bilo bi dobro zapamtiti: restrukturiranje je mega proces u hijerarhiji poslovnih procesa u poduzećima. I to radikalan megaproces. Nije samo papir s idejama i željama. To je papir koji treba znati i napisati, ali još i važnije – provesti što smo napisali na tom papiru.

Taj mega proces treba znati osmisliti, organizirati i voditi. On je mučan, naporan i dugo traje. Potrebni su eksperti za provedbu i zaposlenici u poduzeću. Svi moraju biti uključeni.

Prvi dio znaju svi, drugi dio samo hrabri i oni koji žele promijeniti poslovanje, naravno, na bolje.